MČR škol v šachu aneb není důležité vyhrát, ale zúčastnit se

Jak už bývá zvykem, na konci školního roku se uskutečňuje Mistrovství České Republiky škol v šachu. Minulý rok bojoval tým z 6.-9. tříd, tenhle rok se to povedlo nejen jim, ale i týmu středních škol.

Cesta na MČR

Pěkně popořadě se podíváme na cestu na MČR. Začneme u 6.-9. třídy:

Okresní kolo

Procházka růžovým sadem

10. listopadu se uskutečnilo okresní kolo v Dělnickém domě v Lanškrouně. Zde se tým předvedl v sestavě Radim Pusztai (8 bodů z 9), Vincent Lána (9 bodů z 9), Filip Dušánek (8 bodů z 9) a Ivan Telehin (7 bodů z 9). Tento tým dokázal svoje šachové dovednosti proměnit v 1. místo před Letohradským soukromým gymnáziem a Gymnáziem Ústí nad Orlicí. Tímto získali vstupenku do krajského kola. Nutno podotknout že na okresním kole také bojoval náš “B” tým, který v sestavě Matyáš Pejchar (2,5 bodů z 9), Josef Pilný (3 body z 9), Mykola Holub (2 body z 9) a Marek Pilný (2 body z 9). Kluci do zápasů dali vše a po konci turnaje jim patřilo 9. místo z celkových 10 týmů.

Krajské kolo

aneb začíná přituhovat

24. ledna se odehrálo krajské kolo ve Svitavské Fabrice. Nezměněný tým ve složení Radim Pusztai (3,5 bodů ze 7), Vincent Lána (6 bodů ze 7), Filip Dušánek (7 bodů ze 7) a Ivan Telehin (5 bodů ze 7) se jako nasazená trojka ukázal ve výtečné formě a jako na okrese, obsadil 1. místo z 18 týmů! Postup na MČR podruhé po sobě v této kategorii je na světě. Tým vyhrál všech 7 zápasů, jenže se hraje tzv. olympijským systémem, takže se počítají body, nikoliv výhry. Za sebou nechal o půl bodu Gymnázium Dašická z Pardubic a o další půl bod Gymnázium K. V. Raise a SOU z Hlinska.

Nyní střední školy, v této kategorii se okresní kolo nekonalo.

Krajské kolo

Mládí vpřed, hvězdičky září

Jakožto jeden z nejmladších týmů si také přijel do Svitavské Fabriky zahrát šachy

a vyzkoušet si hrát proti zkušené konkurenci. V sestavě Jiří Pokorný (3,5 bodů ze 7),

Martin Večeř (4 body ze 7), Filip Málek (3 body ze 7) a Radek Teichmann (5 bodů ze 7)

Tým jako nasazená čtyřka skončil na šestém, bohužel nepostupovém místě. Ze Svitav jsme ale odjížděli s mnoha zkušenostmi. To, že jsme opravdu hráli s nejlepší špičkou Pardubického kraje nasvědčuje fakt, že máme nejvyšší pomocné hodnocení ze všech týmů.

Velká zpráva se k nám donesla na konci května. Druhé Svitavy nepostaví družstvo na MČR, stejně jako třetí, čtvrtý a pátý tým! Ihned jsme nabídku vzali a těšili se na republikové kolo.

Velké komplikace

Už před začátkem MČR se hromadily špatné zprávy jedna za druhou. První zpráva byla rána pro střední školy, Filip Málek s náma bohužel nemůže jet. Jako náhrada tedy pojede Matyáš Pejchar, 1. šachovnice z “B” družstva 6.-9. tříd.

2 dny před odjezdem a další komplikace je na světě. Okolo 10. hodiny mi přichází hovor od paní učitelky Weiserové:

“Dobrý den, paní učitelko”

Ahoj Martine. Teď mi volala Vincentova maminka, Vincent prý nemůže jet ze zdravotních důvodů.

“Dobře no, já to nějak zařídím”

Dopoledne jsem přemýšlel koho bych mohl zkontaktovat aby s náma mohl jet. Jedna věc byla jasná, Matyáš půjde hrát za 6.-9. třídy a budeme hledat hráče na střední školy. Nakonec jsem tedy náhradu sehnal. Náhradou je Tobiáš Resler. Tobiáš má na internetu rating 950, nikdy předtím nehrál šachový turnaj nebo zápas. V tu chvíli jsme věděli, že pro oba týmy bude Mistrovství těžké.

Pondělí

Na vlakovém nádraží se všech 8 hráčů společně s paní učitelkou sešlo včas a mohli jsme vyrazit. To by ale nebyla cesta vlakem bez nějaké komplikace. Vlak z České Třebové do Otrokovic má 40 minut zpoždění. Po pár bílých krémových tedy vlak přijíždí a i přes minutový přestup v Otrokovicích se dostáváme do Zlína. Ubytováni jsme v Ubytování Gebra, asi 15 minut od kongresového centra, kde budeme hrát naše šachové partie. Pondělí zakončujeme procházkou na lesní hřišťátko a samozřejmě Mistrovstvím Evropy ve fotbale.

Úterý

V úterý nám po snídani a zahajovacím ceremoniálu v Kongresovém centru ve Zlíně začínají první kola. Pojďme si projet co se za prvních 5 kol stalo:

V kategorii 6.-9. třída v sestavě Radim Pusztai (2,5 bodů z 5), Filip Dušánek (5 bodů z 5), Ivan Telehin (0 bodů z 5) a Matyáš Pejchar (1,5 bodů z 5) se klukům povedlo vyhrát poslední úterní kolo 2,5 - 1,5. Už tohle byl cíl kluků. Úterý tedy kluci zakončují 9 body z 20

V kategorii střední školy v sestavě Jiří Pokorný (1 bod z 5), Radek Teichmann (2 body z 5),

Martin Večeř (3 body z 5) a Tobiáš Resler (1 bod z 5) se v úterý nepodařil vyhrát ani jeden zápas, což nás mrzelo. Velké překvapení přišlo v 5. kole, kdy Tobiáš dokázal vyhrát partii!

Úterý jsme tedy zakončili 7 body z 20.

Odpoledne jsme si zašli zahrát Disc Golf. Po tak náročných 5 kolech jsme se trošičku odreagovali a šli zpět na pokoj, kde jsme večer znovu koukali na EURO.

Středa

Ve středu jsme měli rozdělený začátek kola, střední školy začínaly v 8:00, 6.-9. třída 8:30.

6.-9. třída si nevedla tak dobře jako v úterý. Sestava Radim Pusztai (1,5 bodů ze 4), Filip Dušánek (2,5 bodů ze 4), Ivan Telehin (1,5 bodů ze 4) a Matyáš Pejchar (0 bodů ze 4) sice přidala jednu výhru 3-1 v 7. kole, v posledním kole ale prohrála 4-0 a patří ji po konci turnaje se 14,5 body docela neférové 28. místo.

Ve středních školách se povedlo sestavě Jiří Pokorný (2,5 bodů ze 4), Radek Teichmann (1 bod ze 4), Martin Večeř (2,5 bodů ze 4) a Resler Tobiáš (1 bod ze 4) přijít o 4 minuty později na 6. kolo, které jsme nakonec remizovali 2-2. Výhra konečně přišla v 8. kole, kdy jsme vyhráli nad Havlíčkovým Brodem 2,5 - 1,5. Bohužel, porážka v posledním kole nás poslala s celkovými 14 body až na 28. místo.

Cesta domů byla rozhodně lepší než cesta do Zlína. Klimatizace a bílá krémová naši cestu ve vlaku hodně zachránili.

Výkony hráčů

6.-9. třída

Radim Pusztai (4 body z 9) Kapitán družstva měl co dělat aby našel svou formu, proti silným soupeřům hrál od 3. kola skvělé šachy a velmi pomohl svému týmu.

Filip Dušánek (7,5 bodů z 9) Filip výborně odstartoval 7 body ze 7, bohužel 8. a 9. kolo se mu nepodařilo. Stále je 3. nejlepší hráč na 2. šachovnici a udělal polovinu týmových bodů.

Za takovýhle výkon by se nestyděli ani šachové legendy Lanškrounského gymnázia jako třeba velmistr Jan Smejkal nebo FIDE mistr Josef Havelka.

Ivan Telehin (1,5 bodů z 9) U Ivana se takovýhle výsledek čekal. Ivan ještě nemá tolik šachových zkušeností na velké výsledky 3. šachovnice na MČR. Za 1,5 bodů může být na sebe pyšný.

Matyáš Pejchar (1,5 bodů z 9) Matyáš, jakožto nejprve záskok na středních školách, poté na 6.-9. třídách, aké nemá moc zkušeností. Šachy hraje teprve krátce, ale jde na něm poznat zlepšení. 1,5 bodů je pro něho výborný výsledek.

Střední školy

Jiří Pokorný (3,5 bodů z 9) Jirka to měl velice těžké, v úterý měl soupeře jenom nad 2000 rating, stále ale uhrál pěkný výsledek a velice pomohl týmu. Myslím, že jeho tatínek, také výborný šachista, může být na svého synka hrdý.

Radek Teichmann (3 body z 9) Kdyby Radek začal hrát šachy ne před rokem ale před 10 lety, byl by jeden z nejlepších šachistů v ČR v jeho kategorii. Má online hodiny s trenérem, čte šachové knížky, učí se ze šachových videí atd. Na druhé šachovnici byl kvůli jeho výborným výkonům z ostatních turnajů a myslím, že se ani ve Zlíně neztratil.

Martin Večeř (5,5 bodů z 9) Je docela těžké hodnotit svůj výkon, ale nějak se pokusím. Na 3. šachovnici byl můj úkol dělat body. Výsledek není nejhorší, za to bodík navíc mohl přijít. Šlo vidět že jsem z formy pryč, stejně jsem rád že jsem pomohl týmu.

Tobiáš Resler (2 body z 9) Od Tobiáše jsme nečekali nic velkého, přesněji nic. V několika partiích se dostával do dobrých pozic, bohužel byli poznat zkušenosti soupeřů nebo chyby Tobiáše. 2 body v 5. a 6. kole si bude moct vystavit do rámečku, protože tolik bodů podle mě nečekal ani on.

Chtěl bych poděkovat Gymnáziu Lanškroun, zvlášť paní učitelce Weiserové, která se o nás tyto dny starala.